Jag träffade...

...Hacke Hackspett och Korre Ekorre på en liten promenad i skogen idag. Dessutom var det alldeles fullt av små pippifåglar i träden. hur många som helst var dom. Så det var verkligen en djurpromenad!

Men hackspetten fick mig att fundera. Vad hackar dom för? Får dom inte ont i huvudet? Jag slog upp detta på www.wikipedia.se men till min stora besvikelse kunde inte wikipedia säga mig svaret på nån av frågorna.

Men om jag antar att dom hackar för att hitta mat, vilket jag antar, så måste jag få fråga mig: Hackspetten som jag träffade idag, vad trodde han att han skulle hitta för mat i en lyktstolpe? Jag kan förstå att det fanns hopp för tallen som var hans första val, men för lyktstolpen? Nja, knappast. Men av att döma av utseendet på lyktstolpen så var denna hackspett inte det första som hade försökt. Eller så hade denna hackspett hackat på lyktstolpen väldigt länge. Man kan inte så noga veta. :)

image37

Kommentarer
Postat av: Tess

Som biologintresserad kan jag kanske svara på lite... Hackandet är för att leta mat, de söker efter insekter och larver. Varför de inte får hjärnskakning är för att de har några olika inbyggda "stötdämpare" i skallen. Bland annat har de ett antal rörliga ben i huvudet som dämpar, dessutom har de hjärnan inbäddad i ett lager av "mjukt" och elastiskt benmaterial som dämpar, en av mina föreläsare kallade det för "kranielåda". Sen är det lite andra saker som spelar in, som hur de hackar och så vidare... hoppas det klarnade lite på hackspettfronten ;)

2007-11-07 @ 16:09:00
URL: http://thesso.blogspot.com
Postat av: Sandran

Vill bara påpeka att jag oxå visste! Eller iallfall på ett ungefär... Men jag hade nog inte uttryckt mej x-akt som Tess... Hehe... Vad tror du om att göra julkort imorgon kväll?

2007-11-10 @ 19:52:55
URL: http://sambra.blogg.se
Postat av: ulrika vestin

hackspetten hackar i lyktstolpar för att hitta mat... att de hackar är för att förvirra "bytet" och de känner även av vart det är .....

2007-11-16 @ 15:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0