Mobiltelefoner

Igår kväll kom jag att fundera över fenomenet mobiltelfoner. Vad är det som gör att vi har gjort oss så otroligt beroende av dem?

Visserligen är det nog en generationsfråga hur och varför man är beroende av dem. Något äldre personer (läs; inte tonåringar) har dem nog av mer praktiska skäl. Barnen kan få tag i en, jobbet blir mer flexibelt osv. Detta kan jag förstå och känna igen mig i. Det är praktiskt med mobiltelefon helt enkelt. 

Men det riktigt intressanta är detta med tonåringar. Varför är mobiltelefonen så otroligt viktigt att många tydligen MÅSTE ha den med sig, och framförallt påslagen ÖVERALLT? Varför måste man svara när kompisen ringer om man sitter på bio? Eller på teater för den delen...för att återknyta till vart denna fundering uppkom.
Förmodligen kan jag nog räkna upp massor med fler tillfällen då jag funderat över varför detta: Vad är det som är så viktigt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0