Spårdagbok 10 juli

Efter avslutningen på spårkursen har jag och hunden tagit lite spårledigt, men nu är vi på gång igen. Jag ska försöka hinna med åtminstonde ett spår till innan vi åker till Prag om en vecka.

Terräng: Började i lite gles gammal skog varvat med nyskog för att sedan gå över till ängsmark. Spåret svalutades i tät barrskog med mossbelagd mark.
Väder: Soligt, ca. 20 grader varmt.
Särskilda förhållanden: Första spåret med 3 vinklar. Tidigare har vi haft max 2 vinklar.
Längd: ca. 250-300 m
Liggtid: ca. 2 h

Hunden var lite osäker vid spårupptaget men när han väl kom igång så tycker jag att han spårade riktigt bra, koncentrerat till och med. Alla tre vinklarna tog han utan problem, denna gång krävdes det inte ens någon längre betänketid i vinklarna utan han tog dom nästan direkt.
Bloduppehållen verkar han klara utmärkt, jag märker dem inte ens trots att jag vet att det är där.
Som vanligt när vi spårar i närheten av golfbanan störs han bland lite av "golfljuden". Idag var det någon som körde omkring en golfvagn som gnisslade så det var vi visst tvungna att lyssna noga och länge på innan vi kunde fortsätta. Men han tog upp spåret på en gång när han väl lyssnat klart.
Något jag tycker är bra det är Chapps förmåga att hitta egna vattenhål i mossan när det är varmt då vi spårar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0