Spårdagbok 13 juni

Dags för nytt spår med vinkel...

Spårlängd: ca 150 m.
Terräng: Ganska tät blandskog, högt blåbärsris.
Väder: ca. 15 grader  varmt, ganska kvavt, regnade lite mitt i liggtiden, uppehåll under spårandet.
Liggtid: ca. 3 h.
Särskilda förhållanden: Blåbärsriset var väldigt högt så blodspåret låg betydligt högre än klövspåret.

Hunden arbetade i ett väldigt bra tempo idag, lugnt och samlat. Första delen av spåret spårade han bra men ju högre blåbärsriset blev desto högre spårade hunden. Förmodligen gick han enbart på blodspåret. Han gjorde ett rejält tapp en liten bit före vinkeln, kanske var det något riktigt spår som störde? Det syntes att han verkligen spårade, inte bara irrade fel. Jag tog tillbaka honom till spåret, efter att han rullat sig noggrant i någon smarrig doft, och sen spårade han säkert genom hela vinkeln och resten av spåret.
Jag är väldigt nöjd med hur han tog vinkeln denna gång så jag väljer att fokusera på det som gick bra och inte tänka så mycket på det som gick mindre bra. :)

Detta börjar kännas lite deprimerande. Spårandet har ju alltid varit Chapps grej men just nu fungerar det inte alls. Jag tror att anledningen till att jag blir besviken är att jag börjat ta sikte mot spårprov innan sommaren är slut. Nu lägger jag ner alla dessa planer för tillfället och så får vi helt enkelt se hur det går. Blir det inte i år så finns det ju fler tillfällen. Spårandet ska ju vara kul! :)




Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack för att du följde med till Kattas grav idag. Det är inte så roligt att åka dit själv. Sedan verkar det som om vissa har "glömt" henne. Det är hemskt. "Så länge vi minns henne så länge lever hon" Kram Jenny

2009-06-15 @ 12:22:27
URL: http://jennygumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0