Spårdagbok 21 maj 2009

Det är mycket möjligt att detta tycks totalt ointressant för de allra flesta utom för hundfolk som eventuellt snubblar förbi på sin väg någon annanstans men det är också så att jag skriver detta mest för min egen skull. För att kunna följa lillvovvens och min egen utveckling på väg mot viltspårprov. :)

Idag la vi årets första spår. Man måste ju börja komma igång innan spårkursen startar nästa vecka. Lite fakta:
Spårlängd: ca. 400 m. "Rakt" spår utan vinklar.
Liggtid: ca. 1 timme (kort liggtid pga. det hotande regnvädret)
Tid: (glömde visst kolla på klockan...10 minuter kanske)
Väder: 15 grader, kvavt, regn och åska i luften. Uppehåll under hela liggtiden samt under spårarbetet.
Terräng: Stenig skogsmark, mycket ojämt och mycket gammalt ris som låg utspritt över området. Växelvis mossbelagt, ganska blött fläckvis.

På det stora hela är jag mycket nöjd med hundens spårarbete idag. Det  märks att han har mognat en hel del sedan sist, bland annat jobbar han i ett betydligt mycket mer sansat tempo. Förra året hade matte problem att hinna med bak i linan men nu gick det riktigt bra. 
Hunden uppträdde också betydligt mer sansat i bilen och under tiden jag selade på honom och fäste linan i selen än vad han gjorde förra året. I fjol stressade han upp sig av förväntan vilket gjorde att det krånglade en del med allt sånt.
Han tappade spåret två gånger men det räckte då med ett sök-kommando så körde han ner nosen i backen igen och tog upp spåret igen. Mot slutet gjorde han några ordentliga slag men sökte aldrig stöd hos matte för att hitta rätt.

Dagens spår var det första vi gått där klöven fick ligga kvar i slutet av spåret, vovven var mäkta nöjd när han fick nosa på klöven samtidigt som han mumsade på köttbullarna.

Nästa spår ska jag vänta ut honom en längre stund innan jag ger sökkommando om han tappar spåret så kanske han hittar tillbaka till den självständigheten han uppvisade i sista tappet idag. Nästa gång ska jag inte glömma halsband och koppeli bilen. Klantjag. :) Det är inte praktiskt att ta sig tillbaka med sele och spännrem som koppel!

Nu måste jag ut och skaffa blod och stänkflaska till nästa gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0