Spårdagbok 24 juni

Nu börjar vi vara på banan igen, hundens tankar verkar nu återigen vara mer inne på spårning än nånting annat. Nu känns det kul igen!




Spårlängd: Glömde räkna eftersom jag hade lite bråttom när jag la spåret, inte så väldigt långt, 200-300 m kanske.
Terräng: Gammalt kalhygge, ganska mycket högt gräs samt lite blöt , jordig mark på sina håll.
Väder: Mkt varmt, 25 plusgrader och sol vid spårläggandet. Ca 16 grader varmt och kvällssol vid spårandet.
Liggtid: ca. 2 h

Hunden spårade i ett lugnt tempo och jag upplevde att han var noggrann. Han gjorde flera stora lovar längs raksträckorna men tog alltid spåret självständigt igen utan att söka stöd hos mig. Matte hade också gjort sin hemläxa och väntade ut honom utan att ge någon hjälp överhuvudtaget, om man bortser från att försöka hålla linan i ordning... :)
Första vinkeln tog ganska lång tid eftersom rotvältan framför vinkeln tydligen behövde en noggrann undersökning innan vi kunde fortsätta. Vinkel nummer två tog han hyfsat beslutsamt efter att ha slagit en lov för att försäkra sig om åt vilket håll älgen tagit vägen. Sen var det mer eller mindre raka spåret fram till spårslutet utan någon extralov runt klöven som varit mer regel än undantag sista tiden.

Jag är riktigt riktigt nöjd! :) Hurra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0