PRAG Dag 4

När man inte trodde att det kunde bli varmare - så blev det det! Men vi klagade inte, vi köpte bara mer vatten! :) Temperaturen var säkert uppe i 35 grader idag. vi kämpade oss i alla fall upp till Vaclavplatsen där vi pustade ut i skuggan på Nationalmuseets trappa.

Nationalmuseet.

När vi (mest jag eftersom värmen tog hårdast på mig) hämtat oss lite blev det lunch på det luftkonditionerade McDonalds och sen tog vi en sväng på Nationalmuseet. Där fanns det stenar och diamanter till förbannelse, en ganska intressant arkeologisk utställning där tyvärr de flesta skyltarna bara var på tjeckiska samt en helt otrolig samling uppstoppade djur från världens alla hörn. Jag träffade också mitt livs första dinosaurie och en och annan mammut! Faktiskt riktigt häftigt med undantag för den delen av utställningen där ormarna bodde. Ormar är inte ett djur som förtjänar en utställning om man frågar mig. Det rummet gick snabbt. :)

Jan Palac tände i protest mot kommunismen eld på sig själv här 1969, precis framför natinalmuseets fontän.

Kvällens middag intogs på resans bästa restaurang, Meduzzy. Restaurangen låg i samma hus som vårt hotell så det kunde ju inte bli närmare... :) Riktigt bra mat till riktigt bra priser med riktigt trevlig personal. Rekommenderas varmt! 
När vi återigen var mätta och belåtna så gav vi oss ut på ännu en jakt efter Cernys skulpturer, denna gång var det riktigt knepigt att hitta. Först måste man ta sig till Tyska ambassaden (varning för UPPFÖRSBACKE som heter duga), sen måste man fortsätta uppför och svänga vänster in i en liten gränd bredvid en liten lekpark och sen svänga vänster igen in i ett skogsparti och söka rätt på tyska ambassadens bakgård. Om man kikar in igenom staketet så kan man se den gyllene trabanten som Cerny gjorde som en hyllning till tyska soldater som protesterade här när de inte fick politisk asyl. Till slut fick dom sin vilja igenom.

Jag vet inte om jag tycker den ser så gyllene ut men ganska klurig är den i alla fall. :)

Sen fick jag en galen idé om att vi skulle promenera uppför Petrinkullen, det var långt och det var brant men man kände sig ganska duktig när man väl var uppe. När vi sen skulle försöka hitta ner igen så regnade det hela vägen. Men efter den värme som varit så vard et faktiskt ganska skönt med lite regn, synd bara att man blev så blöt... :) Men svalkan blev inte långvarig, bara en halvtimme efter att det slutat var värmen lika tryckande igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0