Spårdagbok 1 juni

Nu är det dags att börja träna ordentligt, man vill ju göra framsteg mellan träffarna på spårkursen... :)

Spårlängd: ca 400 m
Liggtid: 1 h och 45 minuter
Tid: Funderar på att stryka denna punkt eftersom jag ändå aldrig kommer ihåg att kolla...
Väder: ca. 20 grader varmt och sol på blå himmel, lite blåsigt.
Terräng: Gammalt kalhygge, mycket ris och bitvis "bergig" terräng.
Särskilda förhållanden: Första spåret med vinkel.

Jag trodde inte att jag skulle ha nån bil idag så därför hade jag inte plockat fram blodet ur frysen. När det sedan blev spårning i alla fall fick vi klara oss med bara klöven eftersom blod av någon anledning är väldigt segt att tina upp.
Jag la först en banansväng åt höger för att sedan lägga en 90 gradersvinkel åt vänster.
Hunden spårade säkert fram till vinkeln där han genade över hörnet och tappade bort sig helt. Här hjälpte det inte ens med ett sök-kommando utan jag fick ta tillbaka honom till vinkeln och sen hittade han rätt igen! :)
När vi närmade oss spårslutet så berömde jag nog lite för tidigt eftersom hunden stannade och tittade upp på mig precis före han nått ända fram till klöven (som fåglarna denna gång inte hade upptäckt...), fy matte!
Detta var också andra gången som hunden stannat i spåret för att kissa, så matte måste lära sig att komma ihåg att rasta ordentligt före spårningen. Jag vill ju inte att han ska vara störd av att vara kissnödig under spårarbetet.

Tänk att jag lär mig mer för varje gång som hunden arbetar.... :)



Kommentarer
Postat av: Tess

Tack för tipsen. Har kollat på de du nämnt men just nu lutar det nog åt Bureklubbens kurs i höst. Får träna lite själva så länge ;)

2009-06-02 @ 12:51:23
URL: http://thesso.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0