Spårdagbok 15 juni

Spårlängd: ca. 350 m.
Terräng: Blandskog
Väder: En del regn under liggtiden, ganska vindstilla, uppehåll under spårandet. Mulet och kvavt.
Liggtid: 3-4 h.
Särskilda förhållanden: Spåret korsade en väg efter vinkeln, första spåret som någon annan än matte lagt.

Så var det dags för kurs igen och för första gången var det inte matte som lagt spåret. Hunden spårade väldigt lugnt och samlat NÄR han spårade. Tyvärr var han väldigt disträ och jag upplevde att hjärnan liksom inte alltid orkade med varför han utimellanåt behövde ta en paus och göra något annat. Suck. Jag hoppas verkligen att det är som Lena säger att det sitter i åldern. :)

Vinkeln tyckte jag att han tog ganska bra när han väl tog den och det känns ju bra i alla fall.

Vad som stör mig lite just nu är att han ofta missar spårslutet och tar en lov runt det för att sen hitta klöven. Men det kanske reder sig med tiden.

Matte ska nu koncentrera sig på att inte oroa sig så mycket när hunden gör någonting annat än spårar. Jag ska bara stanna upp, undvika ögonkontakt och inte prata. Jag ska bara vänta ut hunden tills han gör det han ska igen. För han vet ju vad som ska göras. Sen ska jag också prova lägga lite vinklar som inte är helt räta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0