Spårdagbok 28 maj

Ikväll var det dags för första träffen på viltspårkursen så här kommer en liten spårdagbok från kvällens spår

Spårlängd: 100 m kanske (kort pga. första träff och många hade ej spårat tidigare)
Liggtid: ca. 1 h
Tid: kollade inte pga. så kort spår
Väder: Mkt. blåsigt när vi la spåret men när vi gick det var fdet nästintill vindstilla. Kvällssol, 15-20 grader varmt.
Terräng: Första halvan av spåret gick över kalhygge med mycket ris sedan gick det över till tät barrskog med mossa på marken.
Särskillda förhållanden: Första spåret med blod samt fler än en person som gått i spåret.

Hunden var lite stressad och speedad när jag tog ut honom, det hade blivit mycket väntan i bilen under kvällen så vi lagt spåren ett och ett och sen gick dem ett och ett (totalt 5 stycken) men när vi kom fram till spårstarten lugnade han sig medan jag selade på ochkopplade lös honom. 
Han spårade sen i ett något högre tempo än sist och tappade spåret vid några tillfällen. Denna gång slog han självständigt i spåret och hittade tillbaka alldeles på egen tass utan att ens titta upp på mig. :)
När vi precis gått in i skogspartiet så blev det ett väldigt liv uppe i trädtopparna nära spårslutet där klöven låg. I träden runt omkring hade ett gäng korpar (?) slagit sig ner och blev mäkta upprörda när vi närmade oss "deras" klöv. Hunden blev ganska störd och stannade upp mitt i ett slag men när han klurat lite på situationen körde han ner nosen i mossan och spårade fram till spårslutet.
Jag är mycket nöjd med att han visade självständighet den här gången och att han fixade alla tappen själv. Däremot funderar jag lite över vad alla tappen berodde på. Detta spår var det första med blodstänk så kanske var det det som förvirrade honom? Eller var det vinden? Eller att han var lite uppstressad? Eller var det kanske litegrann av allt?
Matte kom också ihåg att ta med sig kopplet och halsbandet ut ur bilen så tillbakafärden blev betydligt enklare. 

Läxan till nästa träff blev att lägga sk. bananspår och förhoppningsvis hinna med att nosa på lite vinklar också.

Tack och gonatt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0