Spårdagbok 3 oktober

Nu har jag slöat med spårträningen länge nog, dags att ta sig i kragen igen! :) Idag körde jag på hårt med ett riktigt anlagsprovspår.

Terräng: Två skogspartier varvat med torr ängsmark. Mot slutet av spåret blev det rejält bergigt med några knepiga partier nedför branta sluttningar. Här var det också bitvis ganska snårigt.
Väder: 5-8 grader varmt, soligt, vindstilla. Lite frostigt i marken.
Särskilda förhållanden: Länge sen sist, svåraste och längsta spåret hittentills. Väldigt få snitslar.
Längd: 600 m
Liggtid: 4 h
Spårtid: 25 minuter.




Spårupptaget tog Chapp helt perfekt idag och de två första vinklarna satt klockrent. Efter vinkel nummer två var matte helt säker på att hunden var ute och cyklade men jag bestämde mig för att lite på att han är bättre på det här än jag och lita på hundens nos... Och visst hade han rätt. Han gick rakt på en av spårets få snitslar! Jag erkänner mig besegrad! :)

Efter vinkel nummer tre gjorde han ett ordentligt tapp men i efterhand tror jag att jag störde honom eftersom jag än en gång var helt säker på att han var ute på galen väg och hejdade honom lite. Förmodligen hade vi kommit på rätt spår igen om jag bara låtit honom sköta det själv. Jag tog tillbaka honom till vinkeln när det stod klart han han hade tappat spåret helt och efter det var det inge problem alls. Nästa vinkel gick också som en dans.

Sen kom vi in i det bergiga partiet där vi bland annat skulle nedför en rejäl sluttning samt under en tall och rakt genom ett stort enrissnår. Jag trodde att detta parti skulle ställa till med problem men han klarade det hur lätt som helst. Sista raksträckan före spårsluten var inga som helst problem. Jag hade medvetet lagt sista sträckan enkel utifall att spåret skulle visa sig vara för svårt så att jag skulle kunnna ta honom till spårslutet och låta honom lyckas med uppgiften i alla fall. Helt i onödan tydligen.

Heja hunden! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0