Idag är jag frustrerad och upprörd

Vi hade en ny praktikant på jobbet idag som för ovanlighetens skull faktiskt var riktigt duktig och till och med kunde ta instruktioner och sen lösa uppgiften rätt på egen hand. Såna praktikanter kryllar det inte direkt av. Tyvärr ska han byta praktikplats från och med imorrn eftersom han inte bor i stan och har problem att ta sig mellan stan och praktikplatsen... Mycket otur för oss och mycket turligt för hans nya praktikplats.

Men detta är inte det upprörande. Jag sa att han skulle lämna sitt telefonnummer så vi kunde ringa om vi behövde nån som jobbar extra i höst/vinter. Då fick jag veta att han saknar arbetstillstånd och uppehållstillstånd eftersom migrationsmyndigheterna beslutat att han ska utvisas till sitt hemland. Han får inte jobba. Han kan inte ha egna bankkonton. Han får inte skriva på några bindande avtal eller kontrakt. Han kan inte skaffa en lägenhet. Han får inte ha något körkort, han får inte ens köra EU-moppe eftersom han inte kan ta ett förarbevis. Han existerar i princip inte överhuvudtaget.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför människor som inte begår något brott, gör rätt för sig och inte ligger samhället till någon last inte får stanna i Sverige. Det finns så mycket patrask som har uppehållstillstånd idag som inte borde ha det men hederliga människor dom ska ut. Hur f-n tänker svenska myndigheter? Jag förstår inte.

Det värsta är ju att han inte ens har någonstans att ta vägen. Landet där han kom från ger honom inte något nytt uppehållstillstånd och inte hans födelseland heller. Vart tusan har dom tänkt att han ska åka? Varför kan han inte lika gärna bo kvar i Sverige?

Jag blir så arg över svensk invandrarpolitik ibland. Visst, jag förstår att inte alla kan få stanna men allt för ofta känns det som att besluten fattats utan empati, medkänsla och medmänsklighet. Visst är det våra medmänniskor det handlar om?

Det som är mest frustrerande är att det inte finns nånting jag kan göra åt det. Man känner sig så fruktransvärt hjälplös!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Oj, det var inte kul att läsa, Jag håller helt med dig, Visst blir man förbannad över att det ska vara så här. Tack för det välkomnade av vår hemkomst från Spanien från det ena till det andra, fniss. Ses imorgon. Kram Jenny

2009-09-22 @ 21:14:23
URL: http://jennygumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0